آشنایی با سامانه پدافند هوائی Grison ) SA-19 )

 

 معرفی :

سیستم دفاع هوایی 2S-6M Tunguska ، به وسیله ی روسیه توسعه یافته و در کشور مذکور به تانگوسکامعروف است. نام ناتوی این سلاح گریسون است و با سریال « SA-19» مشخص شده است. این سامانه  یک سیستم خودکششی است که با ادغام مسلسل ضد هوایی و موشک های زمین به هوا به وجود آمده است و جهت جایگزینی شیلکا ساخته شده است و مخصوص دفاع هوایی در مقابل بالگرد ، موشک هوا به زمین و هواپیماهایی است که در ارتفاع پایین پرواز می کنند. اعتقاد بر این است که به کارگیری این سیستم علیه خودروهای زرهی و تانک نیز امکان پذیر باشد و مجموعه ی طرح ، تحت نظارت نیروی زمینی و دریایی ساخته شده است.

 

سام ۱۹ دارای مشخصات عمومی زیر است :

 

 

قابلیت انهدام هلی کوپتر و هواپیما

توانایی شلیک موشک و گلوله در حین حرکت در تمام شرایط آب و هوایی و در تمام طول شبانه روز(هرچند در مرحله ی پایانی شلیک موشک خودرو باید لحظه ای  توقف کند

انتخاب خودکار یکی از گزینه های تیر بار یا موشک با توجه به نوع,سرعت,فاصله,سمت,ارتفاع و قدرت مانور پذیری هدف

رهگیری و شلیک به سوی هدف قبل از هر گونه اقدام آتش هوا گرد های مهاجم

گردش ۳۶۰ درجه ی برجک به اطراف و حداکثر ۸۰+ درجه به طرف بالا و حداقل ۶- درجه به سمت پایین در راستای عمود

انجام عملیات در محیط های با آلودگی جنگ الکترونیک بالا


 

 

  انواع موشک ها :

_ 9M311  موشک اصلی خود سیستم

 _ 9M311 K نمونه ی دریایی 3M87) با کد ناتو (SA-N-11

 _ 9M311-1نمونه ی صادراتی

 _ 9M311M نمونه ی توسعه یافته 3M88

_ 9M311M-1افزایش قابل ملاحظه ی قدرت درگیری با موشک های کروز , عبور از سد فلیر و جنگ الکترونیک و ارتقاء برد تا سقف ۱۰ کیلومتر

 

مراحل درگیری با هدف:

به محض دریافت سیگنال های راداری از هواگرد مهاجم توسط رادار , سیستم اپتیکالی راداری آن روی هدف قفل می کند و با بررسی ویژگیهای هدف ( نظیر ارتفاع,سرعت,مانورپذیری,سمت و جهت و فاصله) یکی از حالت های شلیک موشک, نواخت گلوله ,و یا هردو را برای مقابله گزینش می کند . سپس برجک از حالت قفل ( در موقعیت ۶- درجه ) خارج شده و خودروی لانچر ( Transporter – Launcher Vehicle TLV ) برای لحظه ای از حرکت می ایستد( دلیل اصلی آن این است که موشک در هنگام خروج از محفظه( tube )به خاطر تکان های احتمالی خودرو آسیب نبیند یا منحرف نشود) . سپس موشک به سوی هدف پرتاب می شود . پس از شلیک, قسمت اول موشک که بوستر نامیده می شود و دارای۴ پره ی ثابت است , وظیفه ی رساندن سرعت آن به ۳ ماخ را دارد و پس از اتمام سوخت جامد آن از بدنه ی موشک جدا می شود.حال نوبت به قسمت دوم یاسرموشک است(که از وجود ۴ پره ی ثابت و ۴ پره ی هدایت کننده ی متحرک سود میبرد)که وظیفه ی جستجو و اصابت به هدف را دارد. هنگامی که قسمت دوم موشک به ۵ متری هدف رسید فیوز لیزری کلاهک انفجاری فعال شده و هدف را نابود می کند .

قسمت توپخانه ضدهوایی این مجموعه در سال 1986 توسعه یافت. این بخش در روسیه«SPAAG» و در ناتو «STANAG» گفته می شود. مجموعه سیستم موشک « SA-19» و توپخانه ضدهوایی یکپارچه عمل می نماید، با کدM-311 نشان داده می شود. مدل دریاپایه این سیستم در ناتو با کد « SAN-11» شناخته شده و کورتیک گفته می شود. رزمناو«KIEV» روس مجهز به این سلاح می باشد.

نام انواع صادراتی مدل دریاپایه این سلاح «KASTAN» می باشد. یک بخش آتشM-311 شامل 2 توپ دوقلوی ضدهوایی و ضدزره است که پیرامون دکل خودروی زرهی قرار گرفته استهمراه توپ مزبور و در بخش زیر آن، مقر موشک های «SA-19» است که به صورت دو فروندی و دو واحدی(هر طرف 4 مقر آتش موشک) در هر یک از طرفین قرار دارند که مجموعا 8 مقر مخصوص آتش موشک را شامل می شود.

بخش توپ سلاح دارای 1900 گلوله مهمات می باشد. مدل پیشرفته ی موشک «SA-19»در سال 1993 مشاهده شد و به «PANTSIR S1» معروف است. بر خلاف سیستم قبلی که بر روی خودروی شنی دار قرار گرفت، سلاح جدید بر روی خودروی 8 چرخ (12 موشک و 2 توپ 30 م.م) استقرار می یابد.

 

 

 

مجموعه سیستم های رادار نیز به همراه تریلر سکوی پرتاب توپخانه و موشک (TELAR)حمل می شود.

همین شاسی در سیستم های دفاع هوایی موشک های « SA-11/15/17» نیز استفاده می گرددبرابر گزارشها، یک آتشبار «TANGUKA» شامل 6 واحدTELAR  رادارها و لانچر ، 6خودروی حمل و نقل و روانه سازی ، 2 خودروی تعمیر و یک خودروی مخصوص آزمایش کننده ی سیستم می باشد. زمان لازم برای بارگیری مجدد سیستم ، 16 ثانیه است.

مدل «GRISON PANTSIR S1» موشک « SA-19» در سال 1992 توسعه یافته و شامل موشکی بزرگتر می باشد. برابر گزارشها ، مدل دیگری از این سیستم نیز در حال گسترش است. طول مدل «PANTSIR S1» برابر 3.2 متر وقطر آن 17سانتیمتر است. موتور این موشک مشابه مدل اصلی ،2 مرحله ای بوده و سرعت 1.1 کیلومتر در ثانیه را در برد 12 ک.مبرای موشک تأمین می کند و جرم موشک خالی 56 کیلوگرم و جرم آن همراه با لانچر مربوطه ، 90 کیلوگرم است.

 خودرو فرماندهی


 خودرو مخصوص حمل و بارگذاری مجدد مهمات

 

سیستم کنترل آتش :

برای آشنایی بیشتر با سیستم راداری و مخصوصا بخش ها و ویژگی های سیستم کنترل آتش , موارد زیر را به طور خلاصه عنوان می کنم:

·         بخش اسکن راداری محیط  ( Target Acquisition Radar TAR ) تا شعاع حداکثر ۲۰ کیلو متر عملیاتی روی باند E – با کد 1RL144

·         رادار رهگیری و قفل روی هدف ( Target Tracking Radar TTR ) با برد حد اکثر ۱۸ کیلو متر عملیاتی روی باند  J – با کد 1RL144M

·         تشخیص دشمن از دوست ( Identify Friends and Foe IFF ) – عملیاتی روی باند C و D

·         جلونگر ( Direct – View Optics DVO ) برای تشخیص بهتر هدف_ کامپیوتر کنترل آتش

 

حالت های عملیاتی :

دارای چهار Mode عملیاتی است:

  Mode-1  جستجوی دائمی رادار و رهگیری و قفل احتمالی هواپیما یا هلی کوپتر دشمن (Mode اصلی)

  Mode-2  ارتباط با دیگر سیستم های خودی و ایفای نقش در یک دسته یا گروهان

  Mode-3  جستجوی زمینی جهت مقابله با تانک ها و ادوات زرهی دشمن

  Mode-4  حالت غیر فعال ( passive ) برای مواقع صلح و بلااستفاده بودن و همچنین اختفای بیشتر در برابر رادارهای مهاجم

 کاربران :

  بلاروس

  هند 

  مراکش

  روسیه 

  •  
  •   اوکراین 
  •  
  •   شوروی سابق

 

 سیستم های مشابه :

  Gepard Flakpanzer: ضد هوایی خودکششی ۳۵ میلیمتری ساخت آلمان در سال ۱۹۷۴

KS-19توپ ضد هوایی ۱۰۰ میلیمتری ساخت شوروی در سال ۱۹۴۹

:  M116 Vulcanسیستم ضد هوایی خودکششی ۲۰ میلیمتری ساخت آمریکا در سال ۱۹۶۹

: M167 Vulcan دفاع هوایی کوتاه برد بدون تحرک ۲۰ میلیمتری ساخت آمریکا

مشخصات فنی :

منابع :

http://www.Centraclub.com   ، http://www.fas.org   


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



ارسال توسط ADOLF
آرشيو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبي
تقويم
وضعيت آب و هوا
لينک
------------------------------ ******* ------------------------------
+ strUrl +